Meghatározásukról...
Az egyéb termékek kategóriába olyan termékek tartoznak melyek sem a hagyományos, sem az új dohánytermék-kategóriákba nem tartozó termékek, illetve elektronikus cigarettának sem minősülnek.
Az egyéb termékek dohányt nem, azonban niktoint tartalmazhatnak!!! (pl. nikotinos tasak, dohányzási célú gyógynövénytermék).
Típusaikról...
Dohányzási célú gyógynövénytermékek
A dohányzási célú gyógynövénytermékeknek két típusa van, lehetnek gyógynövény tartalmú cigaretták, illetve gyógynövény tartalmú hevített rudak, melyek használatához külön eszköz szükséges.
Mindkét típus esetében gyártanak nikotint és nikotint nem tartalmazó termékeket!
Az elektronikus cigarettához, illetve hevített dohánytermékekhez hasonlóan a dohányzási célú gyógynövénytermékek egészségkárosító hatása sem pontosan ismert. Ez a megállapítás igaz a fogyasztókra, illetve a termékek kibocsátásainak (aerosol, füst) passzív belélegzésére is. Egyes kutatások alapján a kibocsátások szénmonoxid, kátrány és egyéb rákkeltő anyag tartalma miatt az egészségkockázat megállapítható.
A dohányzási célú gyógynövénytermékeket hasonlóan a fent említett termékekhez, sok esetben a dohányzásról leszokást segítő tulajdonságaikra hivatkozva forgalmazzák illetve fogyasztják, használják, azonban még nem került tudományos alapon bizonyításra, hogy ezek a termékek valóban eredményesen hozzájárulnak a dohányzásról való leszokáshoz.
A dohányzási célú gyógynövénytermékek közé tartozik a köztudatban elterjedt megnevezése alapján a
gyógynövény-cigaretta is, ami olyan jellegű cigaretta, amely nem tartalmaz sem dohányt, sem nikotint. Előállításához természetes anyagokat: gyógynövényeket, mézet, szirupokat használnak fel, amelyek nem tartalmaznak függőséget okozó anyagokat. Ennek ellenére a gyógynövény-cigaretták füstje is tartalmaz olyan káros anyagokat, - például kátrányt és szén-monoxidot- mint a hagyományos cigarettáké, illetve némely típusok enyhén pszichoaktív hatásúak is. Felhasználásuk egyik fő területe a színészet, mivel a gyógynövény-cigaretta lehetővé teszi, hogy nem dohányzó színészek dohányzó szereplőket jelenítsenek meg. Másik gyakran említett felhasználási módja a dohányzók leszokásának segítése, elsősorban azért is, mert megőrzi a cigarettázás szertartását: a rágyújtást és a füst beszívását, miközben nem tartalmaz nikotint, azonban leszokás támogatási funkciójukat egyenlőre nem támasztják alá bizonyítékok.
Nikotinos tasak
A nikotinos tasakok hasonlóak a snüssz tasakokhoz, az ajak és az íny közé helyezve fogyasztják ezeket is, azonban nem dohánylevelet, hanem dehidratált nikotint és hozzáadott ízesítő anyagokat tartalmaz. A nikotin a száj nyálkahártyáján keresztül szívódik fel a véráramba. A tasak a nikotinon kívül növényi rostokat, ízesítőanyagokat, valamint édesítőszereket tartalmaz.
A nagy dohányipari vállalatok gyorsan felismerték azt a lehetőséget, hogy ezeket a termékeket olyan országokban lehet forgalmazni, ahol már létezik a snüssz piaca, vagy ahol a nemdohányzók védelme érdekében szigorú szabályozás van érvényben.
A kutatók már arra figyelmeztetnek, hogy a nikotinos tasakok különösen a fiatalokat és a nemdohányzókat vonzzák, mivel különféle gyümölcsízesítésben, vonzó csomagolásban kerülnek forgalomba, és pl. az e-cigarettával ellentétben, diszkréten használhatóak. Továbbá arra is felhívták a figyelmet, hogy a tasakok nagyon magas nikotinszinttel kaphatóak és a nikotinbevitel nem szabályozható, ezért rendkívül veszélyesek, hiszen nikotinmérgezéshez vezethet fogyasztásuk.
Összefoglalóan
A termékek ízesítése és diszkrét használata miatt igen népszerű a fiatalok körében, melyre a dohányipari cégek is felfigyeltek. 2021 februárjában az Oktató Újságírói Hivatal újságírói közzétettek egy cikket, amely leírja, hogy a BAT hogyan használta fel a közösségi médiát a nikotintartalmú termékeinek népszerűsítésére több országban, köztük Kenyában és Pakisztánban. A szerzők azzal érveltek, hogy ez egy olyan kampány része, amely a fiatalokat célozza meg, nem pedig a dohányzásról leszokni próbáló idősebb felnőtteket.
Úgy tűnik, hogy a dohányipari szereplők a fiatalok mellett a leszokni vágyókat is célba vették marketing tevékenységükkel és termékeiket összemossák a nikotinpótló terápiával (aminek célja a dohányzók leszokásának elősegítése), miközben fogyasztói termékekként is népszerűsítik őket. A kutatók felhívják a figyelmet arra, hogy a nikotinpótló terápia (NRT) akkor a leghatékonyabb, ha úgy segíti az embereket a leszokásban, hogy a terméket egy egészségügyi szakember hozzájárulásával és támogatásával együtt használják, önmagában sokkal kevésbé hatékony. Ezek alapján a nikotinos tasakok nem felelnek meg a nikotinpótló terápia egyik fő alapelvének.
1 Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Gy%C3%B3gyn%C3%B6v%C3%A9ny-cigaretta. (letöltve: 2016. 03. 07.)