Tudtad?
  • A dohányzás már rövidtávon érzékelteti káros hatásait (romló sporteredmények, megemelkedett anyagi kiadások, elszíneződött ujjak, idő előtti őszülés és kopaszodás, rossz lehelet, köhögés, légzési zavarok). Évek során pedig ezek a hatások csak fokozódnak, sőt nagyon sok esetben betegségek alakulnak ki.
  • A dohányfüstben levő egészségkárosító anyagoknak nincs biztonságos szintje: nincs olyan kis mennyiségük, aminek a belégzése ne lenne ártalmas. A "gyenge" cigarettát szívó ember ugyanolyan kockázatot vállal, mint a bármely más dohány terméket rendszeresen elfüstölők.
  • Sőt! A könnyű cigaretták még károsabbak a többinél, mivel a füstjét mélyebbre szívják, és sűrűbben gyújtanak rá.
  • Az, hogy dohányzóvá válsz-e a te saját egyéni döntésed! Ez a döntés pedig nemcsak a saját magad és környezetedben élők egészségi állapotát határozza meg, hanem az életed minden területére hatással van.
  • A dohányzás nemcsak egészségi, hanem nagyon komoly társadalmi, gazdasági, környezetszennyezési probléma is!

Nikotinmentes élet előnyei

Függőség nélkül élni jó!!!

A nikotin függőséget okoz. Éppúgy, mint a kemény drogok. Drognak nevezzük azt az anyagot, amely a központi idegrendszerre hatva hangulati, gondolkodásbeli változásokat okoz és hatása potenciálisan káros a szervezet testi-lelki folyamataira. Ez a meghatározás magába foglalja a legális drogokat is (alkohol, nikotin, koffein). Az emberre a legnagyobb veszélyt a drogra való rászokás jelenti. A szerhez való hozzászokás után a szer abbahagyása vagy a megszokottnál kisebb adagja a drogra jellemző ún. megvonási tüneteket vonja maga után. Ebben az esetben a szervezet "normál" működéséhez, a mindennapi létezéshez kell az anyag. Ez már eléggé nyomasztó függés valamitől, nem?

Függetlenül attól, hogy dohányzol vagy sem, tudnod kell, hogy a nem dohányzó életmódnak számos előnye van a dohányzóval szemben:

• könnyebben megőrizheted és fokozhatod erőnlétedet és sportteljesítményedet,
• bőröd lassabban öregszik, ráncaid később és kevésbé alakulnak ki,
• fogaid nem színeződnek el, megőrzik szép fehéres árnyalatukat,
• zavartalanul élvezheted az illatokat és az ételek/italok ízét,
• könnyed marad a levegővétel a számodra, és kisebb az esélye annak, hogy megfázol,
• nagyobb az esélye annak, hogy elkerülnek a dohányzás által is okozott megbetegedések, mint például az szív- érrendszeri betegségek vagy a tüdőrák,
• elkerülöd a nikotintólSzerves vegyület, a burgonyafélék termelik: sok van a dohányban, kevesebb a paradicsomban és a burgonyában. A szervezetbe jutva növeli a pulzusszámot, a vérnyomást és a vércukorszintet, illetve szapora légzést okoz. Bár a nikotin erős méreg, az öngyilkossági esetektől és a balesetektől eltekintve közvetlen halált ritkán okoz, egyrészt mert a dohánytermékekben található hatóanyag egy része elég, mielőtt a szervezetbe kerülne, másrészt mert a krónikus fogyasztás során hozzászokik a szervezet. A nikotin fogyasztása az agyban létrehozott hatásai miatt súlyos függőséghez vezet. Egyes tanulmányok szerint függőséget okozó hatása erősebb, mint egyes kábítószereké (kokain és a heroin). való függést, amelytől sok esetben csak igen nagy küzdelmek árán lehet megszabadulni,
• a ruháid vagy a szobád sem lesz büdös, füst szagú,
• rengeteg pénzt takarítasz meg,
• és nem szennyezed a környezeted hamuval és a csikkekkel.

Sokan próbálják ki a cigarettát. Kíváncsiak, ez természetes. Azonban nagyon vigyázni kell vele, mert könnyen a csapdájába eshetnek. Egy cigi elszívásától még nem leszel rögtön függő (de már egy cigaretta is károsítja az egészségedet). De ha rendszeresen elfogadod a kínált cigarettát, az már a rászokás és nikotinfüggőség veszélyével fenyeget.



A KÖRNYEZETI DOHÁNYFÜST ÁRTALMAI

Azt, ha valaki nem dohányzik, de mégis kénytelen belélegezni a cigarettázásból származó dohányfüstöt, passzív dohányzásnak hívjuk. Biztosan számodra is nyilvánvaló már az a tény, hogy a cigarettázó ember nem csak a saját, de a környezetében élők (családtagjai, barátai, kollégái) egészégét is kockára teszi.

De azt tudtad-e, hogy a dohánytermékből származó füst 2/3-át a dohányzó nem szívja be, illetve a füst kilélegzésével az egyenesen a levegőbe kerül? Számos kutatás egyértelműen bizonyította már, hogy a passzív dohányzás is okozhat:

• tüdőrákot,
• szív- és érrendszeri megbetegedéseket,
• és légúti irritációt vagy fertőzéseket is.

Mindez persze nem csak az emberekre, hanem az otthon tartott kis kedvenceinkre, háziállatokra is ugyanúgy igaz. A dohányfüst mentes környezethez minden élőlénynek joga van, legyen az ember, állat, vagy növény. Mivel a levegőbe jutó, belélegzett füstmennyiségnek nincsen olyan minimális szintje, ami alatt az biztonságosnak mondható lenne, ezért csak a teljes dohányfüstmentesség az egyetlen elfogadható megoldás.

Ha füstös környezetbe kerülünk, jelezni lehet a dohányzó embernek (amennyiben nem kijelölt dohányzó helyről van szó), hogy zavar minket a füst, vagy ha lehet, inkább hagyjuk el a helyiséget.

Ugyanis a dohányfüst és az általa okozott betegségek elkerülésére nem elegendő a szellőztetés.



Szerencsére ma már a nemdohányzókat védő törvénynek köszönhetően a nyilvános helyeken tilos a dohányzás. Magyarországon a zárt légterű közforgalmú helyeken (például munkahelyeken, éttermekben, kórházakban) és a nyílt légterű helyek egy részén (például játszótereken és buszmegállókban) is tilos a dohányzás és az elektronikus cigaretta használata!

Kísértések

Akkor is, ha úgy döntesz, hogy nem dohányzol, a környezeted által sokszor ki lehetsz téve a dohányfüstnek, és a kísértésnek, hogy esetleg Te is rágyújts. A kísértésnek három fő formája van:
  1. Társasági: például amikor a barátaid buliban vagy összejöveteleken megkínálnak cigivel.
  2. Hangulati: ha rossz a kedved, unatkozol, stresszes, nyugtalan, feszült vagy ideges vagy, esetleg valami nem úgy sikerült az iskolában, ahogy szeretted volna, vagy ha úgy érzed, hogy a szüleid nem értik meg a problémáidat. Ilyen esetekben könnyű azt hinni, hogy a cigi megnyugtat, főleg akkor, ha korábban már kipróbáltad a dohányzást. Ez azonban valójában nincs így. Hogy miért? Erről többet a ’Tények és Tévhitek’ és az ’E-cigi’ menükben olvashatsz.
  3. Függővé válás: a rendszeres dohányzás során rendkívül könnyű nikotinfüggővé válni. Ekkor a szervezeted újra és újra kívánja a cigarettát, és ekkor már nagyon nagy erőfeszítéssel jár a kísértésnek való ellenállás. Amennyiben téged is érintenek a függőség okozta nehézségek, az ezektől való megszabadulásról a leszokásról szóló részben olvashatsz többet.
Hogyan tudsz védekezni a kísértésekkel szemben?

Sokszor érezheted úgy, hogy nyomás nehezedik rád, és neked is rá kellene gyújtanod, amikor a barátaid cigiznek, különben kimaradhatsz az összejövetelekből, beszélgetésekből, és ki fogsz lógni a sorból. Ez az úgy nevezett társas nyomás. Ez sok dilemmát okozhat a számodra, de tudnod kell: jogod van az egészséged megőrzéséhez és tehetsz azért, hogy az egészséges életmódra való voksolás legyen a menő a cigivel szemben! De mit is tehetsz olyankor, amikor úgy érzed, hogy egyre csak nő a nyomás rajtad? Készülj előre a válaszokkal! Ha megkínálnak cigivel, mondhatod azt, hogy „Köszönöm, nem dohányzok.” Ha erősködnek, hogy mégis gyújts rá, magyarázkodás nélkül határozottan, de kedvesen ismételd meg a válaszodat addig, amíg felhagynak a kínálással, vagy tereld a beszélgetés témáját más irányba. Esetleg megemlítheted, hogy miért nem tartod jó ötletnek, aztán javasolj valami más tevékenységet.