Tudtad?
  • A dohányzás már rövidtávon érzékelteti káros hatásait (romló sporteredmények, megemelkedett anyagi kiadások, elszíneződött ujjak, idő előtti őszülés és kopaszodás, rossz lehelet, köhögés, légzési zavarok). Évek során pedig ezek a hatások csak fokozódnak, sőt nagyon sok esetben betegségek alakulnak ki.
  • A dohányfüstben levő egészségkárosító anyagoknak nincs biztonságos szintje: nincs olyan kis mennyiségük, aminek a belégzése ne lenne ártalmas. A "gyenge" cigarettát szívó ember ugyanolyan kockázatot vállal, mint a bármely más dohány terméket rendszeresen elfüstölők.
  • Sőt! A könnyű cigaretták még károsabbak a többinél, mivel a füstjét mélyebbre szívják, és sűrűbben gyújtanak rá.
  • Az, hogy dohányzóvá válsz-e a te saját egyéni döntésed! Ez a döntés pedig nemcsak a saját magad és környezetedben élők egészségi állapotát határozza meg, hanem az életed minden területére hatással van.
  • A dohányzás nemcsak egészségi, hanem nagyon komoly társadalmi, gazdasági, környezetszennyezési probléma is!

Nem dohányzó életmód előnyei

Remélhetőleg még a nem dohányzók közé tartozol és ez mindig így is marad. A nemdohányzó életmódnak ugyanis csak előnyei vannak, méghozzá nem is akármilyenek!

A dohányosokhoz képest valószínűleg sokkal jobban fogsz kinézni, fiatalosabb és egészségesebb maradsz:

- megőrizheted, illetve fokozhatod erőnlétedet, sportteljesítményedet
- bőröd lassabban öregedik,
- később és kevésbé alakulnak ki ráncaid
- fogaid nem színeződnek sárgára
- zavartalanul érezheted az illatokat, az ételek ízét
- könnyedén veszel levegőt, kisebb a hajlamod a megfázásra
- elkerülheted a dohányzás okozta betegségeket (érszűkület, szívbetegség, tüdőrák)
- megmenekülsz a nikotinSzerves vegyület, a burgonyafélék termelik: sok van a dohányban, kevesebb a paradicsomban és a burgonyában. A szervezetbe jutva növeli a pulzusszámot, a vérnyomást és a vércukorszintet, illetve szapora légzést okoz. Bár a nikotin erős méreg, az öngyilkossági esetektől és a balesetektől eltekintve közvetlen halált ritkán okoz, egyrészt mert a dohánytermékekben található hatóanyag egy része elég, mielőtt a szervezetbe kerülne, másrészt mert a krónikus fogyasztás során hozzászokik a szervezet. A nikotin fogyasztása az agyban létrehozott hatásai miatt súlyos függőséghez vezet. Egyes tanulmányok szerint függőséget okozó hatása erősebb, mint egyes kábítószereké (kokain és a heroin)függőségtől, amelyet nagyon nehéz leküzdeni
- a lakás és a ruhák nem bűzlenek a cigarettaszagtól
- rengeteg pénzt takaríthatsz megvéded a környezetet: a cigarettacsikk is szemét!!! Hidd el magadnak teszel jót, ha nem szemetelsz
- könnyebben kaphatsz csókot egy nem dohányzótól
- és még a kistesód sem fog a cigizésben utánozni!

Az, hogy dohányzóvá válsz-e a te saját egyéni döntésed! Senki másé! Ez a döntés pedig nemcsak a saját magad és környezetedben élők egészségi állapotát határozza meg, hanem az életed minden területére hatással van. A dohányzás nemcsak egészségi, hanem nagyon komoly társadalmi, gazdasági, környezetszennyezési probléma is!

És ne feledd!

A dohányzás már rövidtávon érzékelteti káros hatásait (romló sporteredmények, megemelkedett anyagi kiadások, elszíneződött ujjak, idő előtti őszülés és kopaszodás, rossz lehelet, köhögés, légzési zavarok). Évek során pedig ezek a hatások csak fokozódnak, sőt nagyon sok esetben betegségek alakulnak ki.

Kísértések

Attól persze, hogy a nemdohányzó életmódot választod, nem jelenti azt, hogy nem leszel folyamatosan kitéve mások dohányfüstjének, illetve a kísértésnek, hogy esetleg te is rágyújts. A kísértésnek három fő formája van:

Társasági: pl. barátaid a buliban, diszkóban, közös összejöveteleken kínálnak cigivel.
Hangulati: rossz kedved van, unatkozol, stresszes vagy, ideges, nyugtalan vagy feszült. Valami nem sikerült az iskolában, úgy érzed a szüleid nem értik meg a problémáidat, stb.
Függővé válás: aki már a rendszeres dohányzás miatt nikotinSzerves vegyület, a burgonyafélék termelik: sok van a dohányban, kevesebb a paradicsomban és a burgonyában. A szervezetbe jutva növeli a pulzusszámot, a vérnyomást és a vércukorszintet, illetve szapora légzést okoz. Bár a nikotin erős méreg, az öngyilkossági esetektől és a balesetektől eltekintve közvetlen halált ritkán okoz, egyrészt mert a dohánytermékekben található hatóanyag egy része elég, mielőtt a szervezetbe kerülne, másrészt mert a krónikus fogyasztás során hozzászokik a szervezet. A nikotin fogyasztása az agyban létrehozott hatásai miatt súlyos függőséghez vezet. Egyes tanulmányok szerint függőséget okozó hatása erősebb, mint egyes kábítószereké (kokain és a heroin)függővé vált, az folyamatosan kívánni fogja a cigarettát, nem tud tőle megszabadulni.

Hogyan lehet védekezni a kísértések ellen?

A 3. tényező, tehát a függővé válás téged szerencsére nem érint. Ez a dohányzók problémája, amelyről a leszokásban segítő fejezetben olvashatsz. A társasági kísértések (1.), illetve a hangulati ingadozások (2.) azonban téged is érinthetnek. Ne feledd azonban, hogy mindkettőre van megoldás: a cigarettát nem kell soha elfogadnod, ha nem akarod, a rossz hangulatodat, illetve a stresszt ezerféleképpen tudod kezelni. Ezekről bővebben a leszokásról szóló részben olvashatsz.

Mire kell vigyázni? Passzív dohányzás ártalmai:

Talán már számodra is nyilvánvaló az a tény, hogy a cigarettázó ember nem csak a saját, hanem a szoros környezetében élők, azaz családtagjai, kollegái, barátai egészségét is rongálja.

Tudtad-e, hogy.

A dohánytermékből származó füst 2/3-át a dohányos nem szívja be, hanem az egyenesen a környezetbe kerül, ahol a nemdohányzók szervezetét (passzív dohányosok) ugyanúgy károsítja.

Több kutatás egyértelműen bizonyította, hogy a passzív dohányzás ugyanúgy okozhat

tüdőrákot,
szív-érrendszeri betegségeket
egyéb betegségeket (mellrákot),

hiszen a passzív dohányzás is tönkreteszi az ereket, amelyek elveszítik tágulási képességüket, valamint könnyebben léphetnek föl véralvadási zavarok.

Persze mindez nemcsak az emberekre, hanem az otthonunkban tartott kis kedvenceinkre, háziállatainkra is ugyanúgy igaz.

A dohányfüstmentes környezethez minden élőlénynek joga van, legyen az ember, állat vagy növény. Mivel a belélegzett levegőbe jutó dohányfüstnek nincs olyan minimális szintje, ami alatt az már biztonságosnak mondható, ezért csak a teljes dohányfüstmentesség az egyedül elfogadható megoldás.

Ez azt jelenti, hogy a dohányfüst és az általa okozott betegségek elkerülésére nem elegendő a szellőztetés, illetve az, ha valamilyen helyiséget pl. paravánnal dohányzó és nem dohányzó részekre osztanak. Ugyanúgy nem jelent megoldást a mesterséges szellőztető berendezések alkalmazása sem.

Mivel erre nagyon sok dohányos egyáltalán nincs tekintettel, a nemdohányzóknak is oda kell figyelniük: ha füstös környezetbe kerülnünk, jelezni lehet a dohányzó embernek (ha nem kijelölt dohányzó helyről van szó) hogy zavar minket a füst, vagy ha lehet, hagyjuk el inkább a helyiséget.

Szerencsére a dohányzással, dohányzóhelyek kijelölésével kapcsolatosan szigorodnak a törvények, ezzel párhuzamosan egyre kevesebb olyan nyilvános hely lesz a jövőben, ahol még dohányozni lehet.



Néhány szó a manapság divatos vízipipáról

A vízipipázás egy manapság egyre inkább elterjedő és divatossá váló dohányzási forma. Nézzük csak meg közelebbről, hogy mit is jelent ez?

Honnan származik?

Bár a vízipipa eredetéről többfajta elmélet is napvilágot látott már, az viszont tény, hogy legalább 400 éve létezik. Régen kókuszdió héjából készítették a vázat, innen ered a "narghile" elnevezés (jelentése kókuszdióhéj), mely ma is több nyelven él még (franciául, angolul). Bár a vízipipázás elsősorban az arab országokban népszerű, használata a XXI. századra egyre jobban elterjedt az Egyesült Államokban és Európában is. Mára sajnos kb 100 millió ember vízipipázik naponta.

Hogyan működik?

Bár a vízipipák kultúrától, időszaktól függően különbözők lehetnek, szerkezetük és működési elvük ugyanaz. Főbb részek: az ún. edény, melyben folyadék (víz) van, továbbá ebbe nyúlik bele a test, ami voltaképpen egy merev cső. A test tetején a fejrésznél helyezik el a szenet és attól szűrővel elválasztva a speciális vízipipa dohányt, melyet gyakran kevernek ízesítő anyagokkal (csokidarabkákkal, szárított gyümölcsökkel). Az edényből egy lágy cső is indul, mely a szájrészben végződik, ezen keresztül szívja meg a levegőt a dohányzó. A szívóhatás révén keletkező vákuum hatására kerül füst a folyadékon keresztül az edénybe, majd onnan a légutakba.

Tévhitek és tények a vízipipáról

Általános tévhit, hogy a vízipipázás ártalmatlan, de legalábbis sokkal kevésbé veszélyes tevékenység, mint a dohányzás. Ezt a nézetet azzal szokták indokolni, hogy a folyadék kiszűri a káros anyagokat, továbbá lehűti a füstöt, így az veszélytelen.

Ezzel szemben az igazság az, hogy egyetlen, 45 perces vízipipázás után mind a vér nikotinSzerves vegyület, a burgonyafélék termelik: sok van a dohányban, kevesebb a paradicsomban és a burgonyában. A szervezetbe jutva növeli a pulzusszámot, a vérnyomást és a vércukorszintet, illetve szapora légzést okoz. Bár a nikotin erős méreg, az öngyilkossági esetektől és a balesetektől eltekintve közvetlen halált ritkán okoz, egyrészt mert a dohánytermékekben található hatóanyag egy része elég, mielőtt a szervezetbe kerülne, másrészt mert a krónikus fogyasztás során hozzászokik a szervezet. A nikotin fogyasztása az agyban létrehozott hatásai miatt súlyos függőséghez vezet. Egyes tanulmányok szerint függőséget okozó hatása erősebb, mint egyes kábítószereké (kokain és a heroin) tartalma, mind kotinin tartalma (a nikotinSzerves vegyület, a burgonyafélék termelik: sok van a dohányban, kevesebb a paradicsomban és a burgonyában. A szervezetbe jutva növeli a pulzusszámot, a vérnyomást és a vércukorszintet, illetve szapora légzést okoz. Bár a nikotin erős méreg, az öngyilkossági esetektől és a balesetektől eltekintve közvetlen halált ritkán okoz, egyrészt mert a dohánytermékekben található hatóanyag egy része elég, mielőtt a szervezetbe kerülne, másrészt mert a krónikus fogyasztás során hozzászokik a szervezet. A nikotin fogyasztása az agyban létrehozott hatásai miatt súlyos függőséghez vezet. Egyes tanulmányok szerint függőséget okozó hatása erősebb, mint egyes kábítószereké (kokain és a heroin) bomlásterméke) például a 60-szorosára növekszik, a nyálban pedig ennél még sokkolóbbak az adatok: 600 illetve 300-szoros ez az érték!

A szén-monoxidA szén-monoxid (CO) színtelen, szagtalan, íztelen gáz. A szénvegyületek tökéletlen égése során képződik, főleg belsőégésű motorokban. Szobahőmérsékleten gáz halmazállapotú. A szén-monoxid sokkal könnyebben kötődik a vörösvértestek oxigénszállító hemoglobinjához, mint az oxigén. Emiatt erős dohányosokban a vér oxigénszállító képessége 15 %-kal is csökkenhet, vagyis tartós oxigénhiányban élnek. a vér hemoglobinOxigénszállító molekula, vérfesték. A vörösvértestekben található, azok jellegzetes élénkvörös színét adó, vastartalmú fehérje, mely az ereken keresztül juttatja az oxigént a sejtekhez. A vörösvértestek pusztulásával és újraképződésével a hemoglobin is leépül és újraképződik (a hem epefestékké alakul, a globin pedig aminosavakra bomlik).jához kötődik (mely az oxigént szállítaná), ennek hatására szűkülnek az erek, rosszabbodik a sejtek vérellátása és növekszik a vérnyomás és a pulzus. A vízipipa belélegzett füstjének szén-monoxidA szén-monoxid (CO) színtelen, szagtalan, íztelen gáz. A szénvegyületek tökéletlen égése során képződik, főleg belsőégésű motorokban. Szobahőmérsékleten gáz halmazállapotú. A szén-monoxid sokkal könnyebben kötődik a vörösvértestek oxigénszállító hemoglobinjához, mint az oxigén. Emiatt erős dohányosokban a vér oxigénszállító képessége 15 %-kal is csökkenhet, vagyis tartós oxigénhiányban élnek. tartalma akár háromszorosa is lehet a cigarettáénak. Ráadásul a nemdohányzók hemoglobinOxigénszállító molekula, vérfesték. A vörösvértestekben található, azok jellegzetes élénkvörös színét adó, vastartalmú fehérje, mely az ereken keresztül juttatja az oxigént a sejtekhez. A vörösvértestek pusztulásával és újraképződésével a hemoglobin is leépül és újraképződik (a hem epefestékké alakul, a globin pedig aminosavakra bomlik).hoz kötött CO szintje 2%-ról 6%-ra nőtt cigarettázás és 10%-ra vízipipázás után.

A vízipipa füstje ezen kívül tartalmaz kátrányA kátrány a cigifüstben lévő káros anyag, amely a füstből kicsapódva ragacsos anyagként lerakódik a tüdőben, eltömeszeli a kis hörgőágakat, idült gyulladást okoz a légutakban, elősegíti a krónikus hörghurutot, az emfizémát (tüdőtágulást) és az esetek egy részében a tüdőrákot – ez utóbbi a nem dohányzókon alig fordul elő. A kátrány mérgező anyagai felszívódva a véráramba jutnak, és később a vizelettel hagyják el a testet. Ez magyarázhatja, hogy a dohányosok között gyakoribb a hólyagrákos is.t és olyan egyéb mérgező összetevőket, mint a formaldehid, nitrogén, nitrogén-oxid, arzén-származékok, nehéz fémek és egyéb rákkeltő anyagok. Egy vízipipázás során belélegzett füstben 50-szer annyi rákkeltő policiklikus aromás vegyület található, mint egy szál cigarettáéban. Ennek megfelelően a vízipipa éppolyan egészségkárosító, ugyanúgy rákot, szív- és légzőszervi betegségeket okozhat! Ezeken kívül nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a vízipipázás a használatából adódó egyedi jellegzetességei révén egyéb lehetséges veszélyforrást is jelenthet: többek közt a közös használat, a nem megfelelő higiéniai feltételek különböző fertőző betegségek terjedését segíthetik elő. De ami a legfontosabb: sose feledkezzünk meg róla, hogy a passzív dohányzás éppúgy velejárója a vízipipának, ahogy a cigarettának!

Magyarországon évi 28 000 aktív dohányzás miatt elhunyttal számítva, a passzív dohányzás körülbelül évi 3 500 áldozatot követel.

A levegőbe került mellékfüst, amit a passzív dohányosok beszívnak veszélyesebb a főfüstnél is, mivel ezt nem szűri meg a filter.

Egy cigaretta kb. 10 perc alatt ég el. Ez alatt a levegőbe kétszer több kátrányA kátrány a cigifüstben lévő káros anyag, amely a füstből kicsapódva ragacsos anyagként lerakódik a tüdőben, eltömeszeli a kis hörgőágakat, idült gyulladást okoz a légutakban, elősegíti a krónikus hörghurutot, az emfizémát (tüdőtágulást) és az esetek egy részében a tüdőrákot – ez utóbbi a nem dohányzókon alig fordul elő. A kátrány mérgező anyagai felszívódva a véráramba jutnak, és később a vizelettel hagyják el a testet. Ez magyarázhatja, hogy a dohányosok között gyakoribb a hólyagrákos is. és nikotinSzerves vegyület, a burgonyafélék termelik: sok van a dohányban, kevesebb a paradicsomban és a burgonyában. A szervezetbe jutva növeli a pulzusszámot, a vérnyomást és a vércukorszintet, illetve szapora légzést okoz. Bár a nikotin erős méreg, az öngyilkossági esetektől és a balesetektől eltekintve közvetlen halált ritkán okoz, egyrészt mert a dohánytermékekben található hatóanyag egy része elég, mielőtt a szervezetbe kerülne, másrészt mert a krónikus fogyasztás során hozzászokik a szervezet. A nikotin fogyasztása az agyban létrehozott hatásai miatt súlyos függőséghez vezet. Egyes tanulmányok szerint függőséget okozó hatása erősebb, mint egyes kábítószereké (kokain és a heroin), ötször több szén-monoxidA szén-monoxid (CO) színtelen, szagtalan, íztelen gáz. A szénvegyületek tökéletlen égése során képződik, főleg belsőégésű motorokban. Szobahőmérsékleten gáz halmazállapotú. A szén-monoxid sokkal könnyebben kötődik a vörösvértestek oxigénszállító hemoglobinjához, mint az oxigén. Emiatt erős dohányosokban a vér oxigénszállító képessége 15 %-kal is csökkenhet, vagyis tartós oxigénhiányban élnek. kerül, mint a dohányos szervezetébe.

A dohányzás: lassú öngyilkosság!
A passzív dohányzásra kényszerítés:
lassú emberölés!

Hogyan viselkedjünk azokkal, akik dohányoznak?

Nem is olyan könnyû kérdés ez ugye? Hiszen fontos, hogy egyrészt megértőek legyünk azokkal, akik e káros szokás rabjaivá váltak, ugyanakkor ha a környezetünkben dohányoznak és ez zavar minket, tapintatosan figyelmeztessük erre őket.

Az emberek sok dologban különböznek egymástól. Így van ez dohányzással is. Van akinek ez a tevékenység teszi ki napjának nagy részét és egyáltalán nem is akar leszokni róla. Mások egyáltalán nem élvezik a cigizést, saját maguk is kényszernek tartják, esetleg még szégyenlik is, és le szeretnének szokni róla, netán segítséget is kérnek ehhez. Más szempontból megkülönböztethetjük azokat, akik egyáltalán nincsenek tekintettel a nem dohányzókra és esetleg ott is füstölnek, ahol nem lenne szabad és azokat akik figyelmesen, tapintatosan járnak el.

Hogyan segíthetsz másoknak a leszokásban?

Mit tehetsz, ha valaki hozzád fordul segítségért, mert szeretne leszokni a dohányzásról? Könnyen előfordulhat, hogy valamelyik családtagod, pl. a szüleid dohányoznak. Próbáld őket meggyőzni arról, hogy akár sok év, évtized dohányzás után is van lehetőség a leszokásra és az mindenképpen előnyökkel jár.

A másik fontos dolog, hogy mutass példát! Ha te magad is füstölögsz nehéz lesz kisebb testvéreidet, barátaidat meggyőzni arról, hogy ezt ne tegyék.

Leszokást segítő weboldal: leteszemacigit.hu.