Tudtad?
  • A dohányzás már rövidtávon érzékelteti káros hatásait (romló sporteredmények, megemelkedett anyagi kiadások, elszíneződött ujjak, idő előtti őszülés és kopaszodás, rossz lehelet, köhögés, légzési zavarok). Évek során pedig ezek a hatások csak fokozódnak, sőt nagyon sok esetben betegségek alakulnak ki.
  • A dohányfüstben levő egészségkárosító anyagoknak nincs biztonságos szintje: nincs olyan kis mennyiségük, aminek a belégzése ne lenne ártalmas. A "gyenge" cigarettát szívó ember ugyanolyan kockázatot vállal, mint a bármely más dohány terméket rendszeresen elfüstölők.
  • Sőt! A könnyű cigaretták még károsabbak a többinél, mivel a füstjét mélyebbre szívják, és sűrűbben gyújtanak rá.
  • Az, hogy dohányzóvá válsz-e a te saját egyéni döntésed! Ez a döntés pedig nemcsak a saját magad és környezetedben élők egészségi állapotát határozza meg, hanem az életed minden területére hatással van.
  • A dohányzás nemcsak egészségi, hanem nagyon komoly társadalmi, gazdasági, környezetszennyezési probléma is!

E-cigi

MI IS AZ AZ ELEKTRONIKUS CIGARETTA, VAGY MÁS NÉVEN AZ E-CIGI?

Az e-cigi a mai elektronikus kütyükhöz hasonlító eszköz, ezért könnyű azt hinni, hogy menő és biztonságos alternatívája a dohányzásnak. Ez azonban nincs így! Az e-cigi is csak egy újabb módja annak, hogy nikotint jutass a szervezetedbe, ami egy erős függőséget okozó anyag.



Az elektronikus cigarettát kezdetben leginkább azok használták, akik le akartak szokni a dohányzásról. Tudományos alapon nem bizonyított azonban, hogy az e-cigi használat valóban hatásos módja lenne a dohányzásról való leszokásnak. Ráadásul napjainkban egyre többen használják ezt az eszközt olyanok, akik sosem dohányoztak.
A hagyományos cigaretta fogyasztása során a cigarettadohány, az adalékanyagok, a papír és az egyéb összetevők égési folyamat során égéstermékként, azaz kátránytartalmú füstként kerülnek a tüdőbe. A meggyújtott cigaretta a megszívások között is ég, az így keletkezett, valamint a dohányzó által kilélegzett füst pedig a levegőbe kerül, amit a környezetben tartózkodó nemdohányzók is belélegeznek sajnos. Ehhez képest az elektronikus cigaretta akkumulátorral működik és folyadék található benne a dohány helyett. Ebben a folyadékban különböző anyagok vannak oldott formában, például nikotin és ízesítők. A folyadékot elektromos áram segítségével egy tartályban egy fűtőszál felmelegíti, ezáltal légnemű, szilárd és folyékony halmazállapotú részecskék keveréke jön létre, amit aeroszolnak hívunk. Ezt az aeroszolt szívja be szopókán keresztül az e-cigaretta használó. Az e-cigiben használt folyadék lehet nikotintartalmú vagy nikotinmentes, illetve ízesített vagy ízesítés nélküli egyaránt. Tehát az elektronikus cigaretta olyan termék, amely szopókán keresztül nikotintartalmú pára fogyasztását teszi lehetővé, vagy annak bármely alkatrésze, beleértve a patronokat, a tartályokat és a patron vagy tartály nélküli készüléket is. Az elektronikus cigarettából készül egyszer használatos, azaz eldobható, vagy utántölthető, ha tartálya van, vagy egyszer használatos patronokkal újratölthető.



Az e-cigi szervezetre gyakorolt hatásai
Az e-cigi ugyan nem tölti meg a tüdőt a hagyományos cigaretta használatánál keletkező káros füsttel, hiszen nincs benne dohány, nem történik égés és így kátrány sem keletkezik használata során, de ez nem jelenti azt, hogy veszélytelen alternatívája lenne a dohányzásnak. Amikor nikotint is tartalmazó folyadékot használsz az e-cigiben, olyan anyagot juttatsz a szervezetedbe, amely a tüdődön keresztül eljut a vérkeringésedbe. Ugyanúgy, mint a drogok, a nikotin is méreg, ami ráadásul erős függőséget is okoz! Tudtad például, hogy régen rovarirtóként használták?
A nikotinon kívül az aeroszolban található más anyagok sem veszélytelenek. Az e-cigi folyadéka számos olyan vegyi anyagot is tartalmaz, amelyek felmelegített és „párává” alakított, rendszeresen belélegzett formáinak az egészségre gyakorolt rövid és hosszú távú hatásai még nem ismertek. Ilyen anyag például a benne használt ízesítő vagy színező szerek, illetve a folyadék alapjául szolgáló oldószerek a propilén-glikol és a glicerin. Az e-cigaretta rengeteg, nagyon apró átmérőjű (2,5 mikrométernél is kisebb), finom részecskét tartalmaz az oldószerek párává alakulása után, amik a légző rendszerbe kerülnek, és ott irritációt válthatnak ki. A folyadékhoz hozzáadott ízesítő anyagok párává alakulásának folyamata és annak belélegzése is aggodalomra ad okot a tudományos vizsgálatok szerint. Míg ezen adalékanyagok ételekben való használata biztonságosnak mondható, belélegezhető formájuknak veszélytelensége kérdéses, illetve az e-cigiben előforduló mennyiségüktől függően elfogyasztásuk akár mérgező is lehet. Olyan más, veszélyes és rákkeltő anyagokat is azonosítottak már az elektronikus cigaretták folyadékaiban, illetve a melegítés során keletkező aeroszolban, mint például a formaldehid, acetaldehid, akrolein és mérgező nehézfémek. Az e-cigi összetevőinek a használó egészségére gyakorolt káros hatása függ az e-cigarettázáshoz használt eszköz fajtájától, a benne használt folyadéktól és a használati szokásoktól is.
A fent felsoroltak mellett az e-cigaretták használata során előfordulhat, hogy az akkumulátor túlhevül, vagy akár fel is robban, ami súlyos égési sérüléseket is okozhat!

Az agyra gyakorolt hatása
Az agy azon része, amely a döntéshozatalért, a figyelem irányításáért, a tervezésért, a koncentrációs képességért, és a döntési helyzetekben a késztetéseknek, például a dohányzással is összefüggő sóvárgásnak való ellenállásért felelős (az agyunk elülső, nagyjából a homlok mögött elhelyezkedő része), egészen a húszas éveink közepéig aktív fejlődésben van. Így fiatalkorban különösen fontos, hogy a fejlődésben lévő agyat ne tegyük ki a működésére káros hatásoknak, mivel az érzékenyebb és sérülékenyebb a nikotin káros hatásaival szemben.
Veled is biztosan előfordult már, hogy hirtelen felindulásból olyan döntést hoztál, amit később megbántál, vagy amit nem gondoltál egészen végig. A fiataloknál még gyakrabban fordul elő, hogy kockázatos tevékenységbe kezdjenek, és ezáltal veszélynek tegyék ki testi-lelki épségüket. Így ebben az életkorban különösen fontos, hogy tudd, hogy van választási lehetőséged, és elkerüld a függőség, az agy fejlődésbeli elmaradásainak, és a hangulatingadozások kialakulásának kockázatát, amelyet a meggondolatlan nikotin fogyasztás eredményezhet.



A nikotin okozta függőség
Azok, akik rendszeresen szívnak dohányt tartalmazó hagyományos cigarettát, vagy használnak nikotint is tartalmazó folyadékot az e-cigizés során, gyakran tapasztalhatják a függőség okozta negatív hatásokat. A közhiedelem szerint nyugtató hatással van az emberre a dohányzás vagy a nikotint tartalmazó e-cigi fogyasztása. Az igazság azonban az, hogy a rendszeresen dohányzó vagy e-cigarettát használó emberre van ilyen hatása, mivel megszoknak egy bizonyos nikotin szintet a szervezetükben és annak hiányában lesznek feszültek ingerültek. Aki nem dohányzik és nem használ e-cigarettát az hiába gyújt rá attól nem lesz nyugodtabb. A rendszeres használóknál a következő történik. A cigaretta elszívását vagy az e-cigaretta használatot követően, amint a nikotin lassan kiürül a testből, a szervezet újra elkezd sóvárogni iránta. Ezáltal levertnek, fáradtnak vagy akár ingerültnek is érezheti magát a dohányzó, ami miatt úgy érzi, hogy ismét nikotinra van szüksége ahhoz, hogy jól legyen. Így a gyakran elhangzó elképzelés, miszerint a nikotinnak stresszt csökkentő hatása van, téves. A cigarettafogyasztás vagy az e-cigi használat után bekövetkező, sokak által kellemesnek megélt érzet tehát nem az általános feszültségérzet (amit pl. egy dolgozat megírása, vagy egy konfliktushelyzet miatt érzel) csökkenéséből származik, hanem csupán a sóvárgás miatt érzett feszültség feloldódásából. Ebből az is következik, hogy az agy jutalomként értékeli a cigit vagy az e-cigit, ami a függőség megerősítésének egyik alapvető tényezője. Ha ezt tudod, már könnyebben beláthatod, hogy a rendszeres nikotinfogyasztás egy saját magát megerősítő ördögi kör, amit jobb el sem kezdeni.
A fizikai függőség mellett pszichológiai függőség is kialakulhat a dohányzás és az e-cigi használat során. Ennek lehet a jele, amikor a dohányzó több cigarettát szív, az e-cigarettázó többször használ e-cigit, mint máskor, esetleg bizonyos helyzetekben erős sóvárgást kezd el érezni, vagy már nem tudja kontroll alatt tartani a dohányzást vagy az e-cigi használatot.


INTS BÚCSÚT A ROSSZ SZOKÁSNAK!
Mivel a nikotin igen erős függőséget okozó anyag, a legjobb módja annak, hogy a függőséget elkerüld, ha el sem kezded, vagy minél hamarabb abbahagyod a nikotin használatát. Ha dohányzol és le szeretnél szokni, az e-cigaretta nem a megfelelő eszköz erre!
Ha már kipróbáltad az e-cigit és úgy érzed, hogy kezdesz függeni tőle, az alábbiakban találsz néhány tippet ahhoz, hogy szakítani tudj a kezdődő függőségeddel:

Készíts tervet, készülj fel!
Tűzd ki a cigi vagy az e-cigi mentes korszakod első napjának dátumát! Ha esetleg nem sikerülne egyik napról a másikra felhagynod a szokással, ötletelj, hogy hogyan tudod csökkenteni a függőséged mértékét. Tervezed meg napról napra, hogy mennyivel kevesebb e-cigit fogsz használni, amíg fel nem hagysz teljesen a használatával. Tudnod kell azonban azt is, hogy a megbotlás természetes része a leszokási folyamatnak. Ha ez előfordul, és újra rágyújtasz egy cigire, vagy ismét e-cigit használsz, akkor se hagyj fel a leszokási próbálkozással!

Foglald el magad!
Kezdj olyan elfoglaltságokba, amelyek elvonják a figyelmedet, és lefoglalják a kezeidet (mint például a rajzolás, zenélés, stb.). Az is segíthet, ha teljesen elkerülöd azokat a helyzeteket, amikor cigit szoktál szívni vagy e-cigit szoktál használni, vagy ha ez nem lehetséges, felkészülsz az ilyen körülményekkel való megküzdésre.

Késleltesd a sóvárgás!
Amikor sóvárogsz a cigaretta vagy e-cigi után, halogasd a rágyújtást. Tereld el a figyelmedet a vágyról (például beszélgetésekkel, sportolással, relaxációval, vagy a fent említett zenéléssel). Nagy valószínűséggel a sóvárgás megszűnik, és máris kevesebb káros anyag kerül a szervezetedbe!

Tartsd szem előtt a célod!
Írd le az okokat, amiért le szeretnél szokni az e-cigaretta használatról vagy a dohányzásról. Ilyen lehet, ha kiszámolod, hogy mennyi pénzt tudsz megspórolni, vagy, hogy energikusabbnak szeretnéd érezni magad. Legyen a listád szem előtt, olvasgasd gyakran. Egy idő után automatikusan emlékezni fogsz az összegyűjtött motiváló tényezőkre, ami segít az e-cigi használatának vagy a dohányzás elkerülésében.

Keress támogatást!
Fordulj a családodhoz, vagy a barátaidhoz támogatásért. Az is sokat segít, ha elmondod másoknak, hogy elhatároztad, hogy le fogsz szokni az e-cigarettáról vagy a dohányzásról. Amennyiben a barátaid nem követnék a példádat, kérd meg őket, hogy ne használjanak e-cigarettát, illetve ne gyújtsanak rá a közeledben.