Tudtad?
  • A dohányzás már rövidtávon érzékelteti káros hatásait (romló sporteredmények, megemelkedett anyagi kiadások, elszíneződött ujjak, idő előtti őszülés és kopaszodás, rossz lehelet, köhögés, légzési zavarok). Évek során pedig ezek a hatások csak fokozódnak, sőt nagyon sok esetben betegségek alakulnak ki.
  • A dohányfüstben levő egészségkárosító anyagoknak nincs biztonságos szintje: nincs olyan kis mennyiségük, aminek a belégzése ne lenne ártalmas. A "gyenge" cigarettát szívó ember ugyanolyan kockázatot vállal, mint a bármely más dohány terméket rendszeresen elfüstölők.
  • Sőt! A könnyű cigaretták még károsabbak a többinél, mivel a füstjét mélyebbre szívják, és sűrűbben gyújtanak rá.
  • Az, hogy dohányzóvá válsz-e a te saját egyéni döntésed! Ez a döntés pedig nemcsak a saját magad és környezetedben élők egészségi állapotát határozza meg, hanem az életed minden területére hatással van.
  • A dohányzás nemcsak egészségi, hanem nagyon komoly társadalmi, gazdasági, környezetszennyezési probléma is!

Nem dohányzó életmód előnyei

Remélhetőleg a nemdohányzók közé tartozol, és ez mindig így is marad. A nemdohányzó életmódnak ugyanis csak előnyei vannak, méghozzá nem is akármilyenek!

A rendszeresen dohányzókhoz képest sokkal nagyobb a valószínűsége annak, hogy tovább maradsz fiatalos és egészséges, ha kerülöd a dohányzást.
A nemdohányzó életmód ilyen előnye például, hogy:

• könnyebben megőrizheted és fokozhatod erőnlétedet és sportteljesítményedet,
• bőröd lassabban öregszik, ráncaid később és kevésbé alakulnak ki,
• fogaid nem színeződnek el, megőrzik szép fehéres árnyalatukat,
• zavartalanul élvezheted az illatokat és az ételek/italok ízét,
• könnyed marad a levegővétel a számodra, és kisebb az esélye annak, hogy megfázol,
• nagyobb az esélye annak, hogy elkerülnek a dohányzás által is okozott megbetegedések, mint például az szív- érrendszeri betegségek vagy a tüdőrák,
• elkerülöd a nikotintólSzerves vegyület, a burgonyafélék termelik: sok van a dohányban, kevesebb a paradicsomban és a burgonyában. A szervezetbe jutva növeli a pulzusszámot, a vérnyomást és a vércukorszintet, illetve szapora légzést okoz. Bár a nikotin erős méreg, az öngyilkossági esetektől és a balesetektől eltekintve közvetlen halált ritkán okoz, egyrészt mert a dohánytermékekben található hatóanyag egy része elég, mielőtt a szervezetbe kerülne, másrészt mert a krónikus fogyasztás során hozzászokik a szervezet. A nikotin fogyasztása az agyban létrehozott hatásai miatt súlyos függőséghez vezet. Egyes tanulmányok szerint függőséget okozó hatása erősebb, mint egyes kábítószereké (kokain és a heroin). való függést, amelytől sok esetben csak igen nagy küzdelmek árán lehet megszabadulni,
• a ruháid vagy a szobád sem lesz büdös, füst szagú,
• rengeteg pénzt takarítasz meg,
• és nem szennyezed a környezeted hamuval és a csikkekkel.

Sokan próbálják ki a cigarettát. Kíváncsiak, ez természetes. Azonban nagyon vigyázni kell vele, mert könnyen a csapdájába eshetnek. Egy cigi elszívásától még nem leszel rögtön függő (de már egy cigaretta is károsítja az egészségedet). De ha rendszeresen elfogadod a kínált cigarettát, az már a rászokás és nikotinfüggőség veszélyével fenyeget.
Amennyiben a dohányzás mellett döntesz, az kihatással lesz az életed számos területére rövid és hosszú távon egyaránt, és a környezetedben élők egészségi állapotára is befolyással lesz. A dohányzás nem csak az egészséget érintő probléma, de jelentős hatással van az egész társadalomra, a gazdaságra és a környezetre is.



És ne feledd!

A dohányzásnak már rövidtávon is érzékelhető negatív hatásai vannak az emberi szervezetre, amelyek hamar megmutatkoznak. A cigizés következtében gyorsan romlik az erőnlét és a sportteljesítmény, rögtön kellemetlen lesz a lehelet, az ujjak elszíneződhetnek és köhögés, valamint légzési zavarok léphetnek fel. Évek múltával pedig a cigarettázás káros hatásai összegyűlhetnek és fokozódhatnak, és sok esetben végül súlyos betegségek is kialakulhatnak.

Kísértések

Akkor is, ha úgy döntesz, hogy nem dohányzol, a környezeted által sokszor ki lehetsz téve a dohányfüstnek, és a kísértésnek, hogy esetleg Te is rágyújts. A kísértésnek három fő formája van:

1. Társasági: például amikor a barátaid buliban vagy összejöveteleken megkínálnak cigivel.
2. Hangulati: ha rossz a kedved, unatkozol, stresszes, nyugtalan, feszült vagy ideges vagy, esetleg valami nem úgy sikerült az iskolában, ahogy szeretted volna, vagy ha úgy érzed, hogy a szüleid nem értik meg a problémáidat. Ilyen esetekben könnyű azt hinni, hogy a cigi megnyugtat, főleg akkor, ha korábban már kipróbáltad a dohányzást. Ez azonban valójában nincs így. Hogy miért? Erről többet a ’Tények és Tévhitek’ és az ’E-cigi’ menükben olvashatsz.
3. Függővé válás: a rendszeres dohányzás során rendkívül könnyű nikotinSzerves vegyület, a burgonyafélék termelik: sok van a dohányban, kevesebb a paradicsomban és a burgonyában. A szervezetbe jutva növeli a pulzusszámot, a vérnyomást és a vércukorszintet, illetve szapora légzést okoz. Bár a nikotin erős méreg, az öngyilkossági esetektől és a balesetektől eltekintve közvetlen halált ritkán okoz, egyrészt mert a dohánytermékekben található hatóanyag egy része elég, mielőtt a szervezetbe kerülne, másrészt mert a krónikus fogyasztás során hozzászokik a szervezet. A nikotin fogyasztása az agyban létrehozott hatásai miatt súlyos függőséghez vezet. Egyes tanulmányok szerint függőséget okozó hatása erősebb, mint egyes kábítószereké (kokain és a heroin).függővé válni. Ekkor a szervezeted újra és újra kívánja a cigarettát, és ekkor már nagyon nagy erőfeszítéssel jár a kísértésnek való ellenállás. Amennyiben téged is érintenek a függőség okozta nehézségek, az ezektől való megszabadulásról a leszokásról szóló részben olvashatsz többet.

Hogyan tudsz védekezni a kísértésekkel szemben?

Sokszor érezheted úgy, hogy nyomás nehezedik rád, és neked is rá kellene gyújtanod, amikor a barátaid cigiznek, különben kimaradhatsz az összejövetelekből, beszélgetésekből, és ki fogsz lógni a sorból. Ez az úgy nevezett társas nyomás. Ez sok dilemmát okozhat a számodra, de tudnod kell: jogod van az egészséged megőrzéséhez és tehetsz azért, hogy az egészséges életmódra való voksolás legyen a menő a cigivel szemben! De mit is tehetsz olyankor, amikor úgy érzed, hogy egyre csak nő a nyomás rajtad? Készülj előre a válaszokkal! Ha megkínálnak cigivel, mondhatod azt, hogy „Köszönöm, nem dohányzok.” Ha erősködnek, hogy mégis gyújts rá, magyarázkodás nélkül határozottan, de kedvesen ismételd meg a válaszodat addig, amíg felhagynak a kínálással, vagy tereld a beszélgetés témáját más irányba. Esetleg megemlítheted, hogy miért nem tartod jó ötletnek, aztán javasolj valami más tevékenységet.

A KÖRNYEZETI DOHÁNYFÜST ÁRTALMAI

Azt, ha valaki nem dohányzik, de mégis kénytelen belélegezni a cigarettázásból származó dohányfüstöt, passzív dohányzásnak hívjuk. Biztosan számodra is nyilvánvaló már az a tény, hogy a cigarettázó ember nem csak a saját, de a környezetében élők (családtagjai, barátai, kollégái) egészégét is kockára teszi.

De azt tudtad-e, hogy a dohánytermékből származó füst 2/3-át a dohányzó nem szívja be, illetve a füst kilélegzésével az egyenesen a levegőbe kerül? Számos kutatás egyértelműen bizonyította már, hogy a passzív dohányzás is okozhat:

• tüdőrákot,
• szív- és érrendszeri megbetegedéseket,
• és légúti irritációt vagy fertőzéseket is.

Mindez persze nem csak az emberekre, hanem az otthon tartott kis kedvenceinkre, háziállatokra is ugyanúgy igaz. A dohányfüst mentes környezethez minden élőlénynek joga van, legyen az ember, állat, vagy növény. Mivel a levegőbe jutó, belélegzett füstmennyiségnek nincsen olyan minimális szintje, ami alatt az biztonságosnak mondható lenne, ezért csak a teljes dohányfüstmentesség az egyetlen elfogadható megoldás.

Mivel erre nagyon sok dohányzó nincs tekintettel, a nemdohányzóknak is oda kell figyelniük. Ha füstös környezetbe kerülünk, jelezni lehet a dohányzó embernek (amennyiben nem kijelölt dohányzó helyről van szó), hogy zavar minket a füst, vagy ha lehet, inkább hagyjuk el a helyiséget.

Ugyanis a dohányfüst és az általa okozott betegségek elkerülésére nem elegendő a szellőztetés, illetve az, ha valamilyen helyiséget például paravánnal dohányzó és nem dohányzó részekre osztanak. Ugyanígy nem jelent megoldást a mesterséges szellőztető berendezések alkalmazása sem.

Szerencsére ma már a nemdohányzókat védő törvénynek köszönhetően a nyilvános helyeken tilos a dohányzás. Magyarországon a zárt légterű közforgalmú helyeken (például munkahelyeken, éttermekben, kórházakban) és a nyílt légterű helyek egy részén (például játszótereken és buszmegállókban) is tilos a dohányzás és az elektronikus cigaretta használata!



A VÍZIPIPÁZÁS IS ÁRTALMAS

Honnan származik a vízipipázás?

Bár a vízipipa eredetéről többfajta elmélet is létezik, az biztos, hogy legalább 400 éve létezik. Régen kókuszdió héjából készítették a vázat, innen ered a „narghile” elnevezés (jelentése: kókuszdióhéj), mely ma is több nyelvben él még (pl. a franciában és az angolban is) a vízipipázással kapcsolatban. A vízipipázás kezdetben az arab országokban volt népszerű, használata azonban a XXI. századra egyre jobban elterjedt az Egyesült Államokban és Európában is.

Hogyan működik?

Bár a vízipipák kultúrától, időszaktól függően különbözőek lehetnek, szerkezetük és működési elvük ugyanaz. Főbb részei: az úgynevezett edény melyben folyadék (víz) van, továbbá ebbe nyúlik bele a test, ami voltaképpen egy merev cső. A test tetején a fejrésznél helyezik el a szenet, és attól szűrővel elválasztva a speciális vízipipa dohányt, melyet gyakran kevernek ízesítő anyagokkal (csokidarabkákkal, szárított gyümölcsökkel). Az edényből egy hajlékony cső is indul, mely a szájrészben végződik. Ezen keresztül szívja meg a vízipipát a vízipipázó. A szívóhatás révén keletkező nyomáscsökkenés eredményeképpen kerül füst a folyadékon keresztül az edénybe, majd onnan a légutakba.

Tények és tévhitek a vízipipáról

Általános tévhit, hogy a vízipipázás ártalmatlan, de legalábbis kevésbé veszélyes tevékenység, mint a dohányzás. Ezt a nézetet azzal szokták indokolni, hogy a folyadék kiszűri a káros anyagokat és lehűti a füstöt, így az veszélytelen.
Ezzel szemben az igazság az, hogy egyetlen, 20-80 percig tartó vízipipázás során annyi füst kerülhet a szervezetbe, amennyit egy dohányzó 100, vagy ennél is több cigaretta elszívása során lélegez be. Egy 45 perces vízipipázás után a vér nikotin és kotinin (ami a nikotin bomlásterméke) tartalma akár a 60-szorosára is nőhet, a nyálban pedig ennél még meghökkentőbb értékeket eredményez a vízipipázás: nikotin értéke 600-, a kotininé pedig 300-szorosára ugrik. A beszívott füstben található nikotintartalom azonban a használt vízipipadohány fajtájától is függ. Általánosságban elmondható, hogy a naponta vízipipázók, akik 1-10-szer töltik a vízipipát, 10 cigaretta elszívásával megegyező nikotin mennyiséggel, míg egy alkalmi vízipipázó (a 4 naponta vízipipázók) 2 cigarettának megfelelő nikotin mennyiséggel mérgezik a szervezetüket.

A vérben a hemoglobin szállítja az oxigént a tüdőből a sejtekhez hasznosításra. Azonban amikor cigarettát szívsz vagy vízipipázol, akkor az oxigén helyét a füstben található szénmonoxid foglalja el a hemoglobinon. A vízipipa füstjének szén-monoxid tartalma akár többszöröse is lehet a cigarettáénak, és a vér szénmonoxid szintje is jelentősen magasabbra, akár háromszorosára is emelkedhet, egy 45 perces vízipipázás után egy cigaretta elszívásához viszonyítva. A dohányfüst az erekbe eljutva és ott lerakódva roncsolhatja az erek falát. E mellett a nikotin érszűkítő hatása miatt csökken a vért továbbító erek átmérője. A vérerek szűkössége miatt megnő a vérnyomás és a pulzusszám is, aminek hosszú távon igen káros következményei lehetnek.

A vízipipafüst a fentieken kívül olyan egyéb mérgező összetevőket tartalmaz, mint a poliaromás szénhidrogének (PAH), az aldehidek (pl. formaldehid, amit többek között sejtek és szövetek tartósítására használnak), a nitrogén-monoxid, arzén és króm tartalmú nehézfémek és más, rákkeltő anyagok. Összességében a vízipipadohány több rákkeltő anyagot tartalmaz, mint a cigarettadohány. A tévhiteket erősítik a vízipipa dohányokon feltüntetett félrevezető információk. Az ízesített dohánytermékek (moassel) 77%-án „kátrány 0,0%” jelölés van feltüntetve. Önmagában ez az információ nem hamis, ugyanis a dohányban valóban nem található kátrány, de a vásárlót félrevezeti, hiszen az olvasó azt hiheti, hogy a dohánytermék használata során sem termelődik kátrány. A csomagoláson a nikotintartalom feltüntetése is téves lehet. Tanulmányok állapították meg, hogy számos esetben a csomagoláson feltüntetett nikotin mennyisége nem a valós értéket jelöli, hiszen a vérben mért nikotin mennyisége azt meghaladta.

Tehát a vízipipa legalább olyannyira egészségkárosító, mint a dohányzás. Ugyanúgy okozhat rákot, szív- és érrendszeri, valamint légzőszervi megbetegedéseket, mint a cigaretta. Ezen kívül nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a vízipipázás a használatából adódó egyedi jellegzetességei révén egyéb veszélyforrásokat is rejt magában: a közös használat és a nem megfelelő higiéniai feltételek különböző fertőző betegségek terjedését segíthetik elő. De ami a legfontosabb: sose feledkezz meg róla, hogy a passzív dohányzás éppúgy velejárója a vízipipázásnak, ahogy a cigarettának!

A dohányzás: lassú öngyilkosság!
A passzív dohányzásra kényszerítés:
lassú emberölés!

HOGYAN ÉRDEMES MEGKÖZELÍTENI A DOHÁNYZÁS TÉMAKÖRÉT?

Mindenki maga dönti el, hogy a következmények tudatában dohányzik-e, vagy sem. Fontos, hogy megértőek legyünk azokkal, akik ennek a káros szokásnak a rabjaivá váltak, különösen akkor, ha éppen a leszokás útjára léptek, vagy nemrégiben hagyták abba a dohányzást.
Ugyanakkor, ha a környezetünkben dohányoznak ott ahol tilos, ezt jelezhetjük a dohányzóknak, és megkérhetjük őket, hogy a kijelölt helyen folytassák a dohányzást. Ahol nincs tiltva a cigizés, és zavaró a dohányfüst, ott tapintatosan figyelmeztethetjük erre a dohányzókat.

Hogyan segíthetsz másoknak a leszokásban?

Előfordulhat, hogy mások (családtagjaid vagy barátaid) azzal fordulnak hozzád, hogy támogasd őket a dohányzásról való leszokásban. Ilyenkor több mindent is tehetsz a sikerük érdekében. Emlékeztesd őket céljukra gyakran, és arra is, hogy milyen előnyökkel jár a nemdohányzó életmód. Szervezz velük közös elfoglaltságokat, amik elterelik a figyelmüket a dohányzás utáni vágyról, és amik olyan helyen vannak, ahol kevésbé valószínű, hogy dohányfüstnek lesztek kitéve, és ahol nincsenek dohányzásra csábító ingerek. Ha egy összejövetelen mások rágyújtanak, biztosíts társaságot a leszokni vágyó barátodnak/családtagodnak. Ajánlhatod a www.leteszemacigit.hu honlapot is, ahol a dohányzók konkrét ötleteket kapnak a leszokáshoz, és a környezetükben élők pedig ahhoz, hogy hogyan segítsék ebben őket. És ami a legfontosabb: mutass követendő példát!